Modul 1
Petikan 1
Rumusan
Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu
rumusan tentang kaedah-kaedah meningkatkan perpaduan dan akibat
hidup berpecah belah. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Perpaduan dan keharmonian antara kaum
adalah sangat penting diperkukuh dalam masyarakat majmuk seperti yang wujud di
Malaysia. Selama ini perpaduan masyarakat yang menentukan kelangsungan pembangunan
negara. Sejak negara kita mencapai
kemerdekaan, rakyat Malaysia bernaung di bawah payung Perlembagaan Persekutuan
dan Rukun Negara sebagai panduan pembinaan negara. Oleh sebab itu, rakyat tidak boleh
menghancurkan asas perpaduan yang utuh selama ini kerana asas persefahaman
hidup bersama itu dibentuk melalui semangat bertolak ansur dan berkompromi.
Rakyat Malaysia daripada pelbagai etnik perlu saling
bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian kerana mereka sedar bahawa hanya
persefahaman antara kaum yang mampu mencernakan perpaduan seluruh rakyat. Atas
kesedaran tersebut, rakyat Malaysia tidak harus
membiarkan fahaman pelampau memecahbelahkan persepakatan sesama mereka
yang terjalin sejak sekian lama. Hal ini
benar-benar diinsafi oleh mereka kerana inilah tanah air tempat mereka
dilahirkan, membina kehidupan, mencari rezeki, dan akhirnya di sinilah mereka
disemadikan. Dalam setiap langkah, azam
mereka hanyalah satu, iaitu tidak akan membenarkan kumpulan etnik menguji sempadan perpaduan
yang terbina selama berdekad-dekad itu.
Sehubungan dengan itu, rakyat Malaysia mestilah bijak menangani masalah
yang menggugat perpaduan agar sesuatu hal yang timbul itu dapat diselesaikan
tanpa melukai perasaan mana-mana pihak.
Rakyat
Malaysia yang hidup dalam lingkungan kepelbagaian etnik, fahaman, dan amalan
kebudayaan tidak sepatutnya mengejar agenda bersifat perkauman dalam kalangan
masyarakat. Tindakan demikian akan menanam benih perbalahan yang akan
melunturkan keharmonian dan perpaduan yang wujud selama ini. Pembinaan negara bangsa bukanlah suatu proses
yang mudah kerana terpahat padanya cabaran berliku-liku yang memerlukan
persefahaman dan pengorbanan daripada pelbagai pihak. Oleh sebab itu, rakyat Malaysia tidak boleh
alpa akan kepentingan keharmonian antara kaum yang menunjangi kehidupan rakyat selama
ini. Sementara itu, rakyat Malaysia perlu lebih peka akan peranan dan sumbangan
mereka terhadap perpaduan negara. Mereka
perlu sedar bahawa kecuaian dan sikap sambalewa akan meruntuhkan ikatan
perpaduan dalam kelangan masyarakat.
Sehubungan dengan itu, semangat patriotik wajar disemaikan dalam
kalangan generasi muda. Tanggungjawab ini dipikul oleh semua pihak yang cinta akan
negara ini.
Untuk
menjadi sebuah negara yang kukuh ikatan perpaduan rakyatnya, struktur
masyarakat mestilah sentiasa diperkukuh.
Hal ini demikian kerana isu penyepaduan nasional hendaklah terus
dipertahankan bagi menentukan survival Malaysia. Sebagai contoh, kita
perlu menerima persamaan daripada membesarkan perbezaan. Sememangnya, kita tidak dapat lari daripada
realiti hidup kerana dalam kepelbagaian itu, ada sesuatu yang terpaksa
dikorbankan demi kepentingan bangsa dan negra.
(Dipetik
dan diubah suai daripada “Jangan Langgar Sempadan Perpaduan”
Oleh Lee Lam Thye, Utusan Malaysia, 10 Januari 2014)
Langkah 1.
Pelajar mesti membaca arahan
(soalan) petikan di atas dengan cermat. (Lebih daripada sekali)
Baca petikan di bawah ini
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kaedah-kaedah meningkatkan perpaduan dan akibat
hidup berpecah belah. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Langkah 2.
Fokus pada kaedah-kaedah meningkatkan perpaduan dan akibat
hidup berpecah belah.
i)
kaedah-kaedah meningkatkan perpaduan
ii)
akibat hidup berpecah belah (isi-isi tersirat adalah
opsyenal).
Jika pelajar
memilih untuk menulis isi-isi tersirat, perenggan tersebut boleh dimulai
dengan:
Akibat hidup berpecah belah ialah…………………
Langkah 3.
Menukarkan kata kaedah-kaedah
(dalam soalan) dengan perkataan lain yang sama maknanya.
Kata kunci dalam soalan
|
Perkataan yang sama makna
|
kaedah-kaedah
|
pendekatan, cara-cara, langkah-langkah, dll
|
Jadual rujukan menukar kata kunci
atau tugasan dalam soalan:
A
|
Sebab-sebab, punca-punca, faktor-faktor, potensi
|
B
|
Langkah-langkah, cara-cara, tindakan-tindakan,
kaedah-kaedah, pendekatan, usaha-usaha
|
C
|
Halangan, masalah, kekangan, kerenah, penghalang,
kendala, aral
|
D
|
Kepentingan, keperluan, tanggungjawab, harapan,
kebaikan, kemaslahatan, faedah, kesan-kesan positif
|
E
|
Kesan negatif, akibat, impak
|
Langkah 4:
Membina pendahuluan jawapan
rumusan.
Contoh:
Petikan membincangkan pendekatan yang perlu
diamalkan untuk meningkatkan perpaduan rakyat (siapa ?) di negara ini (di
mana?).
Langkah 5.
Mengesan isi-isi tersurat.
Contoh:
Perenggan
|
Ayat
|
Subjek
|
Predikat
|
Ada Isi Tersurat
|
1
|
1
|
Perpaduan dan keharmonian antara kaum
|
adalah sangat penting diperkukuh dalam masyarakat
majmuk seperti yang wujud di Malaysia.
|
Tiada
|
2
|
1
|
Rakyat Malaysia daripada pelbagai etnik
|
perlu saling bekerjasama untuk memperkukuh
keharmonian kerana mereka sedar bahawa hanya persefahaman antara kaum yang
mampu mencernakan perpaduan seluruh rakyat.
|
Ada
|
2
|
2
|
Atas kesedaran tersebut, rakyat Malaysia
|
tidak harus
membiarkan fahaman pelampau memecahbelahkan persepakatan sesama mereka
yang terjalin sejak sekian lama.
|
Ada
|
2
|
4
|
Dalam setiap langkah, azam mereka hanyalah satu,
|
iaitu tidak akan membenarkan kumpulan etnik menguji sempadan perpaduan
yang terbina selama berdekad-dekad itu
|
Ada
|
2
|
5
|
Sehubungan dengan itu, rakyat Malaysia
|
mestilah bijak menangani masalah yang menggugat
perpaduan agar sesuatu hal yang timbul itu dapat diselesaikan tanpa melukai
perasaan mana-mana pihak.
|
Ada
|
3
|
1
|
Rakyat Malaysia yang hidup dalam lingkungan
kepelbagaian etnik, fahaman, dan amalan kebudayaan
|
tidak sepatutnya mengejar agenda bersifat
perkauman dalam kalangan masyarakat
|
Ada
|
3
|
4
|
Oleh sebab itu, rakyat Malaysia
|
tidak boleh alpa akan kepentingan keharmonian
antara kaum yang menunjangi kehidupan rakyat selama ini.
|
Ada
|
Langkah 6.
Pelajar hendaklah mengenal
pasti bahagian subjek atau predikat yang mengandungi isi tersurat yang relevan
dengan soalan.
Contoh:
Perenggan 2
Ayat 1
Subjek: Rakyat Malaysia
daripada pelbagai etnik
Predikat: perlu saling
bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian kerana mereka sedar bahawa hanya
persefahaman antara kaum yang mampu mencernakan perpaduan seluruh rakyat.
Keseluruhan ayat di atas
mengandungi isi yang relevan dengan soalan.
Pelajar tidak boleh menyalin ayat tersebut bulat-bulat daripada
petikan. Pelajar perlu mengenalpasti
bahagian yang diperlukan sahaja, bahagian yang tidak perlu seperti contoh dan
keterangan hendaklah diabaikan.
Contoh:
Rakyat Malaysia daripada pelbagai etnik perlu
saling bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian.
( 1 isi lengkap)
Langkah 7
Menulis jawapan lengkap bagi
perenggan 2 (isi-isi tersurat)
Mulakan jawapan dalam
perenggan 2 dengan frasa Kaedah-kaedah meningkatkan perpaduan ialah…
Isi 1: Rakyat Malaysia (subjek)
tidak boleh menghancurkan asas perpaduan yang utuh selama ini.(predikat) [2
markah]
Isi 2: Rakyat Malaysia (subjek)
daripada pelbagai etnik perlu saling bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian.
(predikat)[2 markah]
Isi 3: Rakyat Malaysia
(subjek)tidak harus membiarkan fahaman pelampau memecahbelahkan persepakatan
sesama mereka. (predikat) [ 2 markah]
Isi 4: Rakyat Malaysia (subjek) tidak
akan membenarkan kumpulan etnik menguji
sempadan perpaduan. (predikat) [2 markah]
Isi 5: Rakyat Malaysia (subjek) mestilah
bijak menangani masalah yang menggugat perpaduan. (predikat) [ 2 markah]
Isi 6: Rakyat Malaysia (subjek)
tidak ssepatutnya mengejar agenda bersifat perkauman dalam masyarakat.
(predeikat) [ 2 markah ]
Isi 7:
Rakyat Malaysia (subjek) tidak boleh alpa akan kepentingan keharmonian
antara kaum. (predikat) [ 2 markah]
Isi 8: Rakyat Malaysia (subjek)
perlu lebih peka akan peranan dan sumbangan mereka kepada perpaduan negara.(predikat)
[ 2 markah]
Langkah 8
Memilih penanda wacana yang
sesuai
Contoh: selain itu, seterusnya,
di samping itu, tambahan lagi, akhir sekali
Langkah 9
Sekiranya di dalam petikan, ayat yang diberi sudah mengandungi penanda
wacana, pelajar boleh menggugurkan penanda wacana tersebut untuk mengelakkan
dianggap menyalin bulat-bulat daripada petikan.
Contoh:
Sehubungan dengan itu,
(penanda wacana) rakyat Malaysia mestilah bijak menangani masalah yang
menggugat perpaduan agar sesuatu hal yang timbul itu dapat diselesaikan tanpa
melukai perasaan mana-mana pihak.
Pelajar boleh menulis seperti
dalam contoh berikut:
Rakyat Malaysia mestilah
bijak menangani masalah yang menggugat perpaduan agar sesuatu hal yang timbul
itu dapat diselesaikan tanpa melukai perasaan mana-mana pihak.
Langkah 10
Aktiviti 1
Menulis jawapan lengkap
Contoh jawapan lengkap bagi
perenggan 2 (isi-isi tersurat)
Kaedah-kaedah
meningkatkan perpaduan ialah rakyat Malaysia (subjek) tidak
boleh menghancurkan asas perpaduan yang utuh selama ini.(predikat) Selain itu,(penanda
wacana) rakyat Malaysia (subjek) daripada pelbagai etnik perlu saling
bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian. (predikat) Rakyat Malaysia juga
(subjek)tidak harus membiarkan fahaman pelampau memecahbelahkan persepakatan
sesama mereka. (predikat) Seterusnya, ( penanda wacana) rakyat Malaysia
(subjek) tidak akan membenarkan kumpulan etnik menguji sempadan perpaduan.
(predikat) Di sampping itu, (penanda wacana) rakyat Malaysia (subjek) mestilah
bijak menangani masalah yang menggugat perpaduan. (predikat) Rakyat Malaysia
(subjek) tidak sepatutnya mengejar agenda bersifat perkauman dalam masyarakat.
(predikat) Seterusnya, (penanda wacana)
rakyat Malaysia (subjek) tidak boleh alpa akan kepentingan keharmonian antara
kaum. (predikat) Akhir sekali, (penanda
wacana) rakyat Malaysia (subjek) perlu lebih peka akan peranan dan sumbangan
mereka kepada perpaduan negara.
Penanda wacana bukanlah satu
unsur yang wajib dalam jawapan rumusan.
Setiap isi yang ditulis dalam
ayat-ayat yang lengkap diberi 2 markah
isi dan 1 markah bahasa.
Markah diperoleh:
8 isi x 2 markah = 16 markah
Markah bahasa separuh daripada markah isi yang diperoleh:
16 /2 = 8
Jumlah = 24 markah
Aktiviti 2
Penilaian bagi jawapan yang
tidak lengkap
Kaedah-kaedah
meningkatkan perpaduan ialah tidak
boleh menghancurkan asas perpaduan yang utuh selama ini.(predikat) Selain
itu,(penanda wacana) rakyat Malaysia (subjek) daripada pelbagai etnik perlu
saling bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian. (predikat) Tidak harus
membiarkan fahaman pelampau memecahbelahkan persepakatan sesama mereka.
(predikat) Seterusnya, ( penanda wacana) tidak akan membenarkan
kumpulan etnik menguji sempadan perpaduan. (predikat) Di samping itu, mestilah
bijak menangani masalah yang menggugat perpaduan. (predikat) Rakyat
Malaysia (subjek) tidak sepatutnya mengejar agenda bersifat perkauman dalam
masyarakat. (predikat) Tidak boleh alpa akan kepentingan keharmonian
antara kaum. (predikat) Akhir
sekali, perlu lebih peka akan peranan dan sumbangan mereka kepada perpaduan
negara.
Isi dalam ayat yang lengkap
ialah:
1. Selain itu, (penanda wacana) rakyat Malaysia (subjek) daripada
pelbagai etnik perlu saling bekerjasama untuk memperkukuh keharmonian.
(predikat)
2. Rakyat Malaysia (subjek) tidak sepatutnya mengejar agenda bersifat
perkauman dalam masyarakat. (predikat)
Markah isi: 2 isi lengkap x 2 markah = 4 markah
Markah bahasa: 4/2 = 2 markah
Jumlah markah
bagi perenggan isi tersurat = Isi (4 markah) + Bahasa ( 2 markah ) =6 markah
daripada 24 markah
Langkah 11
Menulis kesimpulan rumusan
a. Ada dua bahagian penting dalam kesimpulan:
i)
cadangan
ii)
kesan atau harapan
b. Fokus – pelajar mesti memahami tema yang dibincangkan dalam
bahan petikan yang diberi.
c. Contoh: fokus kepada pelajar, rakyat, masyarakat, ibu bapa,
remaja, dll.
d. Petikan di atas adalah berfokus pada rakyat negara ini/Malaysia.
e. Bahagian satu rumusan(cadangan) –setiap rakyat Malaysia
hendaklah mempertahankan perpaduan…
f.
Bahagian dua rumusan (kesan
atau harapan) – agar negara tidak terjerumus ke dalam kancah persengketaan.
g. Dalam kesimpulan, pelajar boleh menulis cadangan dan harapan
yang belum dibincangkan dalam bahagian
isi-isi tersurat dan isi-isi tersirat.
Contoh kesimpulan:
Kesimpulannya, setiap rakyat
Malaysia hendaklah mempertahankan perpaduan (cadangan) agar negara tidak
terjerumus ke dalam kancah persengketaan. (kesan atau harapan)
No comments:
Post a Comment