PENTAKSIRAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS
TINGGI
CONTOH KATA TUGAS
Bil
|
Kata Tugas
|
Respons Yang Diharapkan
|
1
|
Analisiskan
|
Membuat pernyataan terperinci tentang
suatu aspek atau perkara yang dikomunikasikan.
|
2
|
Anggarkan
|
Memberikan nilai kuantitatif yang
dianggap sesuai dengan konteks berdasarkan pertimbangan/ciri sesuatu
pengetahuan tetentu.
|
3
|
Apakah
|
Memberikan maklumat yang khusus atau
spesifik.
|
4
|
Bagaimanakah
|
Memperihalkan/memberi penerangan
tentang cara/keadaan/langkah kejadian.
|
5
|
Bandingkan
|
Membandingkan atau menjelaskan
persamaan dan perbezaan antara dua atau lebih perkara.
|
6
|
Bangunkan
|
Menghasilkan satu atur cara/program
menggunakan perisian/kaedah yang sesuai mengikut langkah tertentu.
|
7
|
Bezakan
|
Menyatakan kelainan/ketidaksamaan
antara dua atau lebih perkara.
|
8
|
Bilakah
|
Menyatakan masa/waktu/urutan prosedur.
|
9
|
Binakan
|
Membuat sesuatu menggunakan
kaedah/alat tertentu.
|
10
|
Bincangkan
|
Memberi penerangan/pandangan daripada
pelbagai aspek.
|
11
|
Buktikan
|
Menyatakan kebenaran dengan
dalil/contoh/fakta sebagai sokongan-sokongan.
|
12
|
Buatkan
|
Mengemukakan pernyataan yang boleh
diuji akan hipotesis kesahihannya.
|
13
|
Bundarkan
|
Membuat penghampiran bagi suatu nilai
kepada kejituan tertentu.
|
14
|
Cadangkan
|
Memberi pandangan/idea/pendapat dengan
mempertimbangkan perkara positif atau negatif.
|
15
|
Cari
|
Memberikan suatu
nilai/kedudukan/perkara secara mengenal pasti dengan menggunakan kaedah
tertentu atau pemghitung secara ringkas.
|
16
|
Catatkan
|
Merakamkan atau merekodkan sesuatu
maklumat.
|
17
|
Ciptakan
|
Menghasilkan/mewujudkan/menerbitkan
sesuatu dengan daya fikiran atau imaginasi atau kreativiti.
|
18
|
Cerakinkan
|
Menghuraikan sesuatu kepada bahagian.
|
19
|
Deduksikan
|
Membuat kesimpulan berdasarkan
sesuatu.
|
20
|
Definisikan
|
Memberi keterangtan yang singkat
tetapi jelas tentang makna sesuatu perkataan khusus/istilah/terminologi.
|
21
|
Di manakah
|
Menyatakan tempat/kedudukan.
|
22
|
Fokuskan
|
Memberi penerangan/pernyataan dengan
menumpukan kepada sesuatu aspek tertentu.
|
23
|
Formatkan
|
Menyediakan/menyusun maklumat mengikut
sesuatu prinsip/prosedur/peraturan tertentu.
|
24
|
Galurkan
|
Menghuraikan peristiwa atau fakta
secara kronologi.
|
25
|
Gambarkisahkan
|
Memberi penerangan dengan menggunakan
gambar rajah.
|
26
|
Gariskasarkan
|
Memberi ciri penting secara umum untuk
sesuatu proses/tindakan.
|
27
|
Hitungkan
|
Memberi nilai kuantitatif dengan
melaksanakan algoritma (langkah-langkah tertentu) ataumenggunakan rumus.
|
28
|
Hubungkaitkan
|
Membuat sesuatu pertalian berdasarkan
beberapa ciri/faktor.
|
29
|
Huraikan
|
Memperihalkan/menceritakan sesuatu
dengan panjang lebar/terperinci.
|
30
|
Ilustrasikan
|
Menjelaskan dengan contoh/gambar rajah
/rajah.
|
31
|
Interpretasikan
|
Memberi maklumat atau makna lain bagi
sesuatu komunikasi.
|
32
|
Isikan
|
Memenuhkan maklumat yang spesifik di
ruang yang betul.
|
33
|
Jadualkan
|
Membuat sesuatu tentang
perkara/maklumat/acara mengikut ciri-ciri atau urutan tertentu yang telah
ditetapkan.
|
34
|
Jelaskan
|
Memberi penerangan tentang sesuatu
dengan sokongan supaya mudah difahami.
|
35
|
Kemukakan
|
Memberi pendapat sama ada menyokong
atau membangkang.
|
36
|
Kenal pasti
|
Memberi petunjuk atau makluman
terhadap suatu perkara/benda/pernyataan yang dikenali atau dicam dengan
jelas.
|
37
|
Klasifikasikan
|
Mengumpulkan/membahagi-bahagikan/melabelkan
sesuatu kepada sesuatu kumpulan/kategori berdasarkan kesmaan kualiti/kriteria/ciri/sifat.
|
38
|
Labelkan
|
Menandakan dan/atau memberikan
panggilan yang spesifik terhadap suatu rujukan pada rajah
/graf/carta/ilustrasi dan sebagainya.
|
39
|
Lakar
|
Memberi persembahan berbentuk
rajah/gambar rajah/peta secara kasar
dan tidak memerlukan perincian.
|
40
|
Laporkan
|
Memberitahu maklumat tentang sesuatu
keadaan secara lisan atau bertulis.
|
41
|
Laraskan
|
Menyesuaikan dengan sesuatu supaya
sama dengan penunjuk/tolok.
|
42
|
Lengkapkan
|
Mengisikian maklumat/nilai yang
spesifik pada ruang kosong pada jadual/rajah/ayat yang diberikan.
|
43
|
Lorekkan
|
Melukis dengan
garisan/corengan/coretan pada kawasan/rantau/ruangan tertentu.
|
44
|
Lukis
|
Memberi persembahan bebentuk
grafik/rajah/gambar rajah/graf bagi menggambarkan suatu benda atau perkara
dengan menggunakan alat dan mengikut ukuran atau sakala tertentu.
|
45
|
Manakah
|
Menyatakan pilihan.
|
46
|
Mengapakah
|
Memberi sebab.
|
47
|
Namakan
|
Memberi panggilan yang spesifik
terhadap suatu benda/istilah/terminologi/proses.
|
48
|
Nilaikan
|
Membuat eprtimbangan terhadap sesuatu perkara.
|
49
|
Nyatakan
|
Memberi jawapan yangt spesifik tanpa
memerlukan penerangan lanjut/huraian/sokongan.
|
50
|
Organisasikan
|
Membuat sesuatu ebrdasarkan apa yang
telah dirancang untuk dilaksnakan.
|
51
|
Orkestrakan
|
Menyusun skor untuk alat muzik
orkestra berdasarkan skor yang ada.
|
52
|
Padankan
|
Membuat penyesuaian yang setara
berdasarkan rajah/simbol/maklumat tentang pernyataan berhubung
spesifik/fungsi/aplikasi atau sebaliknya.
|
53
|
Pamerkan
|
Menunjukkan persembahan terhadap
penguasaan dalam sesuatu perkara.
|
54
|
Pasangkan
|
Mencantumkan bahagian sesuatu mengikut
susunan prosedur yang betul.
|
55
|
Paterikan
|
Melakukan proses menyambung dengan
menggunakan set pematri.
|
56
|
Peringkatkan
|
Membuat pemeringkatan beberapa eprkara
mengikut aras/tahap tertentu.
|
57
|
Pilih
|
Menentukan maklumat yang terbaik.
|
58
|
Plot
|
Menanda/melukis titik-titik graf.
|
59
|
Ramalkan
|
Memberi sesuatu nilai yang dijangka
munasabah berdasarkan pola atau corak tertentu.
|
60
|
Rakabentukkan
|
Membuat garis kasar/lakaran/plan
tindakan/prototaip/model.
|
61
|
Rekodkan
|
Mencatatkan dapatan
kajian/eksperimen/data/pemerhatian mengikut format.
|
62
|
Ringkaskan
|
Menyatakan sesuatu
ungkapan/pernyataan/petikan secara pendek/padat dan mengekalkan kandungan
utama yang asal.
|
63
|
Rumuskan
|
Membuat sesuatu kesimpulan berdasarkan
data/maklumat/petikan.
|
64
|
Sarankan
|
Memberi pandangan/idea yang boleh
diaplikasikan dalam sesuatu situasi.
|
65
|
Sediakan
|
Mengadakan/mewujudkan/menyiapkan/melengkapkan/menyusun
sesuatu mengikut format dan prinsip tertentu.
|
66
|
Selesaikan
|
Memberi beberapa fakta/ciri/konsep/prinsip/teori
secara spesifik/berbentuk point tanpa memberi
hubungan/perkaitan/penerangan lanjut bagi setiap satunya.
|
67
|
Siapakah
|
Mengenal pasti individu dalam konteks
tertentu.
|
68
|
Susun
|
Membuat sesuatu urutan dengan
menggunakan kaedeah/prinsip/keperluan/keutamaan.
|
69
|
Syorkan
|
Memberi pandangan/pendapat yang boleh
diaplikasikan dalam sesuatu situasi dengan mempertimbangkan perkara positif
atau negatif.
|
70
|
Tafsirkan
|
Mengulas sesuatu berdasarkan maklumat
yang diberi.
|
71
|
Takrifkan
|
Memberi ketrangan yang singkat tetapi
jelas tentang makna sesuatu perkataan khusus/istilah/terminologi.
|
72
|
Tandakan
|
Meletakkan simbol yang dikehendaki.
|
73
|
Tentukan
|
Membuat sesuatu keputusan selepas
mengambil kira beberapa perkara sebagai asas pertimbangan.
|
74
|
Tentusahkan
|
Menyatakan kebenaran/ketepatan sesuatu
dengan memberikan bukti.
|
75
|
Terangkan
|
Menyatakan fakta dengan sokongan atau
menjelaskan sesuatu dengan sebab.
|
76
|
Terbitkan
|
Membina sesuatu dengan menunjukkan
cara/kaedah untuk menemuinya.
|
77
|
Terjemahkan
|
Menukarkan suatu bentuk komunikasi
kepada suatu bentuk komunikasi lain tanpa mengubah dan memperihalkan makna
komunikasi tersebut.
|
78
|
Transposisikan
|
Mengubah kedudukan not kepada nada
yang baharu.
|
79
|
Tukarkan
|
Mengubah sesuatu kepada bentuk/unit
lain.
|
80
|
Tulis
|
Mencatat huruf/angka/symbol yang
khusus atau menghasilkan maklumat/idea berbentuk teks.
|
81
|
Tunjukkan
|
Menyatakan sesuatu dengan bukti.
|
82
|
Ubahsuai
|
Membuat sesuatu perubahan dengan
menggunakan kaedah/prinsip tertentu.
|
83
|
Ukur
|
Menggunakan alat pengukur untuk
mendapatkan nilai ukuran beserta unitnya.
|
84
|
Ulas
|
Memberi
pandangan/pendapat/komen/kritik.
|
85
|
Ungkapkan
|
Menyatakan sesuatu secara muktamad
dalam bentuk yang dikehendaki.
|
86
|
Unjur
|
Membina garisan mengikut unjuran sudut
yang ditetapkan.
|
87
|
Wajarkah
|
Membuat pertimbangan terhadap sesuatu
perkara dengan mengambil kira pelbagai aspek sama ada kebaikan, keburukan,
kelebihan atau kekurangan.
|
No comments:
Post a Comment